Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Fondurile Structurale 2000-2006

Regulamentul privind Fondurile Structurale prevedea spre mijlocul perioadei de programare 2000-2006, o evaluare la mijlocul perioadei a programelor, a modului de alocare a rezervei de performanta si o revizie la mijlocul perioadei a planurilor de cheltuieli.

in cadrul auditului sau, Curtea a examinat daca aceste trei „procese la mijlocul perioadei” au fost efectuate in mod eficient si care a fost impactul lor asupra cheltuielilor din fondurile structurale: in special, a examinat daca

- evaluarile la mijlocul perioadei au oferit o apreciere adecvata si utila a cheltuielilor din fondul structural;

- rezerva de performanta a fost alocata astfel incat sa favorizeze programe de cheltuieli eficace si bine gestionate;

- revizuirea la mijlocul perioadei a permis actualizarea prioritatilor si imbunatatirea modului de orientare a programelor de cheltuieli.

Curtea a ajuns la urmatoarele concluzii:

- Evaluarea la mijlocul perioadei a permis o verificare a progresului inregistrat in executia programelor fondurilor structurale si a confirmat ca sistemele de executie erau imbunatatite semnificativ fata de generatiile anterioare de fonduri structurale. Pe de alta parte, in multe cazuri, era prea devreme sa se evalueze eficacitatea si, a fortiori, impactul programelor.

- Rezerva de performanta a fost utilizata in special pentru maximizarea cheltuielilor si mai putin pentru concentrarea acestora in domenii care se dovedeau a fi deosebit de eficace. Comisia a subliniat importanta absorbtiei fondurilor.

- intr-un anumit numar de cazuri, reviziuirea programelor fondurilor structurale la mijlocul perioadei a imbunatatit modul in care s-a tinut cont in cadrul programelor operationale de prioritatile sau de schimbarile politicilor UE (ex.: asa cum au fost definite in cadrul Consiliilor Europene de la Lisabona si Göteborg) sau a imbunatatit indicatorii de performanta. Un impact semnificativ al revizuirii la mijlocul perioadei a fost acordarea de prioritate activitatilor in care puteau fi cheltuiti banii.

Curtea considera ca ramane o masura adecvata aceea de a include in programele de cheltuieli precum fondurile structurale, prevederi pentru reexaminarea obiectivelor programelor, masurilor si alocarilor bugetare pe parcursul derularii acestora. Totusi, auditul a ilustrat unele conflicte in cadrul planificarii si gestionarii fondurilor structurale care trebuie avute in vedere atunci cand se concep si se aplica proceduri de evaluare si de revizuire la mijlocul perioadei.

- Cheltuielile ar trebui sa fie eficiente, eficace si economice. Pe de alta parte, totalurile angajamentelor stabilite de comun acord pentru Fondurile Structurale si Fondurile de Coeziune si prezentate in perspective financiare succesive ale UE reprezinta atat obiective, cat si limite ale cheltuielilor. Absorbtia reprezinta un obiectiv implicit al cheltuielilor UE in domeniul coeziunii.

- Regula N+2 impune o anumita disciplina pentru a garanta o buna planificare a cheltuielilor, dar creeaza de asemenea un stimulent pentru ca statele membre si Comisia sa favorizeze activitatile in care cheltuielile pot fi intreprinse cu o relativa usurinta.

- Revizuirea la mijlocul perioadei pune probleme in ceea ce priveste alegerea momentului potrivit. Cu cat revizuirea are loc mai tarziu, cu atat sunt mai mici sansele de a aduce modificari in cadrul unui program, iar cu cat are loc mai devreme, cu atat este mai dificil sa se formeze o opinie solida cu privire la eficacitatea si impactul cheltuielilor.

Curtea formuleaza o serie de recomandari menite sa sporeasca utilitatea procesului de evaluare si revizuire la mijlocul perioadei in contextul unor proceduri mai flexibile pentru fondurile structurale, care se vor aplica pentru perioada de programare 2007-2013:

- finalizare rapida si eficace a programelor 2000-2006;

- imbunatatirea indicatorilor de performanta;

- alegerea cu atentie a momentului potrivit pentru evaluarea cheltuielilor (datorita flexibilitatii sporite a sistemului reformat);

- revizuire la mijlocul perioadei mai rapida si mai scurta;

- orientari relevante din partea Comisiei, comunicate in timp util.

Sursa: DG Regio

Vizualizări: 121