Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Sefa AM POSDRU a fost demisa. De ce?

Directorul general al AM POSDRU, Anca Cristina Zevedei, a fost demis de ministrul interimar al Muncii, premierul Emil Boc, acesta afirmand ca decizia de schimbare este una „manageriala”, prin care se doreste sa se asigure „transparenta totala in gestionarea anchetei in cazul Botis”.

Anca Cristina Zevedei pleaca de la varful AM POSDRU lasand in urma programul cu cel mai mare numar de proiecte aflate in implementare (peste 2.000) si cu cel de-al doilea cel mai mare grad de absorbtie (17,28%) din toate programele finantate din fondurile structurale si de coeziune.

In acelasi timp, dna. Zevedei lasa ”mostenire” noului director un mecanism marcat de o serie de disfunctionalitati, mecanism care a „reusit” performanta sa deterioreze continuu relatia cu beneficiarii POSDRU, ajungand sa fie etichetat drept „lipsit de transparenta”, „greoi”, „birocratic si contradictoriu in interpretarea propriilor proceduri”; un mecanism care mai nou transmite nesiguranta si insufla neincredere celor care au depus proiecte pe POSDRU, ridicand mari semne de intrebare privind obiectivitatea procedurii de evaluare si selectie a proiectelor.

„Noul director, dna. Carmen Ionel, va avea o misiune foarte dificila. Nu ne asteptam sa faca minuni peste noapte. Pentru inceput ar trebui sa determine AM/OI-urile sa lucreze mai transparent, sa fie deschise si sa comunice coerent si in sprijinul beneficiarilor. Sa isi formeze o echipa de oameni valorosi, sa ii motiveze si sa se lupte pentru ei. Este fundamentala restabilirea credibilitatii mecanismelor din cadrul POSDRU, in special evaluarea si implementarea.” a declarat Dragos Jaliu, partener Structural Consulting™Group.

Sefa AM POSDRU a fost demisa. Motivele trebuie cautate dincolo de „ asigurarea transparentei in cazul Botis”:

- Intarzierile sistematice in virarea rambursarilor

Campania „SOS Rambursarea!” derulata de Structural Consulting™ Group – www.fonduri-structurale.ro in perioada martie-aprilie 2011 cu scopul de a evalua eficienta mecanismului rambursarii pe fondurile europene, a aratat faptul ca, in cadrul POSDRU, durata medie de asteptare pentru virarea banilor catre beneficiari este de 146 de zile, in conditiile in care contractul de finantare prevede un termen de 30 de zile calendaristice.

In plus, din informatiile colectate a reiesit ca exista beneficiari care si-au primit banii dupa mai mult de 430 de zile, precum si beneficiari care asteaptau de peste 300 de zile solutionarea cererilor depuse.

Comentariile beneficiarilor transmise pe www.fonduri-structurale.ro sunt relevante: „Nu se respecta clauzele contractului de finatare. Unii au obligatii, altii au doar drepturi”, spune reprezentantul unei societati comerciale. „La o intarziere de 6 luni in primirea rambursarii orice comentariu de bun simt este inutil. Este extrem de descurajant si imposibil de continuat”, este de parere un reprezentant al unei institutii publice.

- Lipsa totala de sprijin in implementarea proiectelor

Pozitia AM/OI in relatia cu beneficiarii este caracterizata si de lipsa de reactie la intrebarile adresate de beneficiari AM/OI-urilor, precum si de neasumarea oficiala a raspunsurilor formulate de personalul AM la problemele ridicate de beneficiari cu privire la implementarea proiectelor.

Aprecieri precum „Help-Desk-ul este mai mult un zid de aparare pentru functionarii POSDRU” sau „Apar modificari peste modificari si nu ne raspunde nimeni la intrebari cu zilele sau chiar cu saptamanile” au fost extrem de des intalnite in raspunsurile beneficiarilor.

In plus, beneficiarii POSDRU acuza AM-ul ca schimba prea des regulile „in timpul jocului” si ca instructiunile emise sunt deseori neclare. „Te descurci foarte greu in hatisurile schimbarilor, notificarilor, deciziilor, instructiunilor. Avem o crunta nesiguranta ca vom rezista in ritmul asta” este opinia reprezentantului unui ONG.

- Comunicarea greoaie si defectuoasa cu reprezentantii AM si ai OI-urilor si lipsa de transparenta a AM si a OI-urilor in relatia cu beneficiarii

Comunicarea este deosebit de greoaie, iar la nivelul AM-ului a fost evidenta adoptarea politicii „sa punem batista pe tambal” existand o temere fireasca, caracteristica intregului sistem al administratiei publice: aceea de a recunoaste propriile greseli si de a admite ca se confrunta cu probleme.

Un beneficiar care, la sfarsitul saptamanii trecute a fost la AM POSDRU pentru a depune un act aditional la contractul de finantare a fost trimis senin inapoi sa il refaca pe motiv ca dna. Anca Cristina Zevedei nu mai este director AM POSDRU, deci numele dansei nu trebuie sa mai apara pe actul aditional.

„Exista numeroase acte aditionale depuse, acorduri tripartite care asteapta sa fie semnate de catre noul director AM POSDRU, dar pe care apare numele dnei. Anca Cristina Zevedei, fost director general AM POSDRU. Speram ca AM-ul a gasit deja o solutie de rezolvare a acestei probleme si ca toate aceste acte nu vor fi din nou transmise beneficiarilor pentru a fi refacute. Asta ar insemna noi intarzieri in implementarea proiectelor.” a decalarat Dragos Jaliu, partener Structural Consulting™Group.

- Birocratie excesiva


Beneficiarii care au participat la sondajele initiate de www.fonduri-structurale.ro au ridicat in discutie numarul mare al documentelor ce trebuie depuse pentru justificarea cheltuielilor efectuate, precum si faptul ca in procesul de verificare a cererilor de rambursare se solicita de mai multe ori aceleasi documente justificative, fapt ce ingreuneaza intregul proces.

„Ni se solicita de mai multe ori aceleasi documente. In plus, pierd acte. Ni s-a intamplat cu cererea de rambursare, cu actul tripartit”, spune un reprezentant al unei universitati.

- Deteriorarea calitatii procesului de evaluare a proiectelor

Structural Consulting™ Group - www.fonduri-structurale.ro a initiat in urma cu 2 saptamani o campanie privind calitatea procesului de evaluare a proiectelor in cadrul unuia dintre cele mai recente apeluri de proiecte pe POSDRU. Este vorba de linia de granturi pentru dezvoltarea resurselor umane din mediul rural (DMI 5.2.), lansata in noiembrie 2010. Campania se afla in desfasurare, dar primele semnale venite din partea organizatiilor care au depus proiecte in cadrul acestui apel arata posibile disfunctionalitati grave manifestate in procesul de evaluare a acestor proiecte. Vom reveni cu un raport detaliat privind acest subiect in perioada urmatoare.

Echipa www.fonduri-structurale.ro - Structural Consulting™ Group

Pentru informatii suplimentare privind sondajele derulate de  www.fonduri-structurale.ro - Structural Consulting™ Group:

Dan Barna,

Managing Partner
Tel: 0722.830.821

Dragos Jaliu,
Managing Partner
Tel: 0722.202.037

Vizualizări: 46