Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Grupul de lucru pentru o mai buna implementare a fondurilor europene: Procedurile administrative exagerat de complexe – una dintre cauzele intarzierilor din tarile membre

Grupul de lucru pentru o mai buna implementare a fondurilor europene - o echipa alcatuita cu scopul de a ajuta mai multe state membre in ceea ce priveste eficientizarea folosirii fondurilor europene - si-a incheiat programul de lucru, program care a inclus mai mult de 100 de intalniri tehnice si seminarii. Cooperand cu opt tari, grupul de lucru pentru o mai buna implementare a diminuat blocajele intalnite in alocarea si cheltuirea fondurilor structurale europene.

In noiembrie 2014, Grupul de lucru a demarat evaluarea motivelor pentru care tari precum Bulgaria, Croatia, Cehia, Italia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria au ramas in urma in alocarea de fonduri pentru proiecte. Pentru o mai buna identificare a problemelor existente, grupul de lucru a colaborat cu autoritatile nationale in scopul elaborarii planurilor de actiune necesare punerii lucrurilor in miscare.

Intregul proces a beneficiat de un sprijin politic puternic atat din partea Comisiei Europene, cat si din partea statelor membre. Scopul a fost acela de a oferi fiecarei tari implicate metode specifice si personalizate care sa faciliteze procesul de implementare astfel incat perioada de finantare 2007-2013 sa se incheie cu succes.

Schimbari vizibile

Grupul de lucru a urmarit indeaproape programele sprijinite de UE, prioritatile acestora, inclusiv proiecte individuale unde a fost necesar. In urma unui screening au fost identificate activitati specifice care ar putea facilita procesul de implementare si au fost incluse in planul de actiune ale statului membru in cauza; toate aceste actiuni au fost aprobate in primavara anului trecut. Planurile de actiune au fost elaborate pentru a include etape si obiective cuantificabile, iar progresul a fost monitorizat bilunar sau trimestrial.

Eforturile Grupului de lucru au condus la o serie de ajustari in cadrul unor programe si proiecte. Exista proiecte care au fost fazate, ceea ce inseamna ca pot fi implementate integral in perioada 2014-2020. Mai mult decat atat, au fost identificate si depuse noi proiecte importante. Alocarile pentru instrumentele financiare au fost majorate astfel incat statele membre vizate pot beneficia acum de o flexibilitate mult mai mare in cazul cheltuielilor suplimentare.

Eforturile echipei au adus cu sine o serie de activitati de consolidare a capacitatilor – seminarii, workshop-uri si intalniri cu autoritatile nationale, evenimente menite schimbului de bune practici. Desi echipa si-a incheiat activitatea la sfarsitul anului trecut, Comisia Europeana va continua sa ofere asistenta si sa organizeze evenimente similare pentru statele membre si pe parcursul perioadei de programare 2014-2020.

Oportunitati de invatare


Desi multe dintre problemele identificate de catre grupul de lucru au fost specifice fiecarei tari membre in parte, au existat si cauze comune in ceea ce priveste intarzierile:

  • Inceput anevoios pentru unele proiecte;
  • Pregatire insuficienta in cazul proiectelor complexe de infrastructura;
  • Proiecte cu o perioada de implemetare foarte mare;
  • Proceduri administrative exagerat de complexe;
  • Lipsa capacitatii administrative atat la nivel national, cat si la nivel de beneficiar;
  • Erori in procedurile de achizitie publica.

Grupul de lucru a sugerat faptul ca exercitiul financiar 2007-2013 a fost dificil pentru toate statele membre si a reprezentat o oportunitate de invatare, mai ales pentru tarile care de abia au debutat pe scena programelor cu finantare europeana. Grupul de lucru recomanda pentru 2014-2020 ca autoritatile nationale sa demareze procedurile de implementare cat mai curand.

Pentru a asigura succesul, Grupul de lucru considera ca autoritatile nationale trebuie sa identifice modalitati eficiente de a sprijini beneficiarii pe masura ce incep sa cheltuiasca banii. Sunt recomandate activitati regulate de consolidare a capacitatii, atat pentru organismele care aloca fondurile, cat si pentru beneficiari.

Grupul a indemnat Comisia Europeana sa organizeze activitati de consolidare a capacitatilor mai frecvent. Printre acestea se numara TAIEX-REGIO PEER 2 PEER – proiectat pentru schimbul de experienta intre organismele care gestioneaza finantarile in cadrul Fondului European de Dezvoltare Regionala (FEDR) si Fondulului de Coeziune. Pacte de Integritate – o alta activitate sugerata de catre Grupul de lucru; acestea au ca scop promovarea transparentei si anti-coruptiei in ceea ce priveste procedurile de achizitii publice.

Rezultatele Grupului de lucru
  • Romania, Slovacia si Croatia nu mai sunt in riscul de a pierde finantare europeana in valoare de 1.3 mld de euro;
  • Peste 40 de programe de finantare din cele opt state au fost modificate
  • 120 de proiecte de mare amploare au fost modificate;
  • Peste 100 de intalniri tehnice au fost organizate pe parcursul a 12 luni.

Bune practici

Majoritatea tarilor asistate de Grupul de lucru si-au imbunatatit procesul de raportare si monitorizare. Mai mult decat atat, Romania, Slovacia si Ungaria au organizat o serie de intalniri tehnice care au vizat o analiza detaliata a anumitor programe de finantare sau a unor anumite prioritati sau proiecte in particular.

Imbunatatiri in gestionarea timpului si a platilor: cu ajutorul indrumarii Comisiei Europene la sfarsit de program financiar, Cehia, Ungaria si Slovacia si-au revizuit in mod riguros si sistematic durata proiectelor. De asemenea, acestia au solicitat Comisiei ajutor cu privire la o varietate de probleme tehnice si administrative. Ungaria si Slovacia si-au revizuit metodele de declarare a cheltuielilor in proiectele generatoare de venituri si au in vedere practicile contabile alternative pentru a imbunatati modul de alocare a fondurilor.

Sursa: Comisia Europeana

Traducere
Dana Pojoga,
www.fonduri-structurale.ro

Vizualizări: 157