Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Viitorii psihologi, mai aproape de piata muncii prin programe de master „croite” dupa nevoile angajatorilor


Proaspat iesiti de pe bancile universitatilor, tinerii absolventi se confrunta, deseori, cu obstacole in trecerea de la statutul de student catre acela de angajat, obstacole generate in mare parte de faptul ca acestia nu pot oferi acel „ingredient” mereu solicitat si dorit de angajatori: experienta.

Primii pasi in cariera profesionala aleasa se pot dovedi, insa, chiar si mai dificili, daca pregatirea teoretica si practica obtinuta in universitate nu corespunde cu nevoile si cerintele angajatorilor.

La sfarsitul acestei luni, Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei finalizeaza implementarea unui proiect cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 care si-a propus sa imbunatateasca compatibilitatea dintre programele de master in psihologie si asteptarile angajatorilor din mediul public si privat, pentru o mai buna insertie pe piata muncii a tinerilor profesionisti formati in acest domeniu.

Proiectul „Definirea calificarii de psiholog si a descriptorilor sectoriali de invatare, in vederea adaptarii programelor de master in psihologie la nevoile pietei muncii din Romania” (POSDRU/86/1.2/S/58717), al carui beneficiar este Universitatea din Bucuresti, a fost implementat in perioada 2 decembrie 2010 – 30 noiembrie 2013, in parteneriat cu Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea de Vest din Timisoara, Maastricht School of Management Romania, Eurocenter Management Network, Structural Consulting™ Group – www.fonduri-structurale.ro si Asociatia pentru Studii Calitative si Interculturale din Sibiu (ASCIPS).

Printre cele mai importante rezultate obtinute prin proiect se numara:
  • 10 programe de master in psihologie, existente la nivelul universitatilor implicate in proiect, redefinite si adaptate astfel incat continutul lor sa fie mai relevant in raport cu cerintele pietei muncii;
  • 3 mastere noi, cu caracter interdisciplinar, create;
  • standarde si proceduri de calitate construite si testate pentru crearea unui model unitar de management al calitatii programelor de master in psihologie;
  • peste 80 de cadre didactice universitare, implicate in programele de master in psihologie, instruite pentru dezvoltarea de noi competente in tematici precum: managementul conflictelor, comunicare, constructie curriculara standard si blended learning, prioritati orizontale si utilizarea instrumentelor TIC in procesul educational;
  • o baza de date cu peste 2.000 de absolventi de psihologie dezvoltata prin proiect care sa faciliteze urmarirea de catre universitatile implicate a parcursului profesional al acestora.

Drumul pentru obtinerea acestor rezultate nu a fost, insa, unul simplu. S-a pornit de la un amplu studiu asupra nevoilor a peste 400 de angajatori din mediul public si privat, care a fost extins ulterior si la nivelul celorlalte categorii de stakeholderi implicate in procesul formativ al tinerilor profesionisti din domeniu. Alaturi de angajatori, 1.695 de studenti si masteranzi, 939 de potentiali clienti, 75 de cadre didactice universitare si 150 de psihologi practicieni au contribuit, prin informatiile oferite echipei de proiect, la:
  • identificarea competentelor profesionale necesare pentru 4 specializari in psihologie - clinica, educationala, organizationala si a apararii. La acestea a fost adaugat si un set de competente pentru masterate de cercetare in psihologie;
  • stabilirea cunostintelor si abilitatilor asociate fiecarei competente, pentru fiecare dintre domeniile respective.

Cu alte cuvinte, s-a avut in vedere identificarea a ce trebuie „sa cunoasca” si „sa stie sa faca” un absolvent de master, astfel incat sa poata raspunde asteptarilor angajatorilor. Pe baza acestor informatii si a consultarilor continue a fost dezvoltata o grila de descriptori sectoriali de invatare pentru domeniul psihologiei si cate o grila de descriptori subsectoriali pentru masteratele din fiecare dintre domeniile psihologiei identificate ca fiind prioritare in cadrul proiectului.

„Ne dorim sa devenim un model si pentru alte universitati, atat pentru psihologie, cat si pentru alte domenii profesionale si speram sa putem contribui, prin know-how-ul si experienta acumulate prin acest proiect, la imbunatatirea si a altor programe universitare”, a declarat Violeta Rotarescu, manager de proiect si conf. univ. dr. la Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei.

Pentru mai multe detalii despre proiect:
Conf. Univ. Dr. Violeta Rotarescu
Manager de proiect
Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei
Telefon: 0733.110.856
E-mail: rotarescu.violeta@gmail.com

Puteti vizita si site-ul oficial al proiectului la adresa www.calificari-psiholog.ro!


Vizualizări: 192