Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Propunere 2014-2020: Inlocuirea analizei cost-beneficiu cu analiza cost-eficacitate pentru proiectele microintreprinderilor

Raportul Strategic National 2012 (RSN 2012) prezinta intr-o maniera succinta stadiul implementarii programelor operationale si contributia acestora la realizarea prioritatilor stabilite prin Cadrul Strategic National de Referinta 2007-2013 (CSNR). RSN 2012 prezinta rezultatele asteptate, plecand de la indicatorii asumati prin proiectele contractate la 30 iunie 2012.

Programul Operational Regional (POR) 2007-2013 are un buget total de 4,38 miliarde euro, din care 3,72 miliarde Euro fonduri UE. Programul este finantat din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala prin intermediul a 6 Axe Prioritare cu 15 Domenii Majore de Interventie (DMI).

Valorile estimate ale indicatorilor CSNR au avut ca baza o tinta de absorbtie de cel putin 90% (in 2015). Evolutiile inregistrate in perioada 2007-2012 ofera premisele unei rate a absorbtiei apropiata de tinta stabilita pentru POR.

La 30 iunie 2012, in cadrul POR, erau depuse 8.131 proiecte cu valoare solicitata de 12,5 mld. euro, din care contributia UE 7,6 mld. euro (204% din alocare). Au fost aprobate 3.432 proiecte, in valoare de 5,8 mld. euro, contributia UE fiind de 3,7 mld. euro (99,4% din fondurile alocate). Numarul contractelor de finantare semnate era de 2.996, in valoare de 5,2 mld. euro, din care contributia FEDR era 3,2 mld euro (86,5% din alocare).

Existau linii de finantare avansate din punct de vedere al implementarii - DMI 2.1 Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane si sosele de centura, cu o valoare a contractelor peste nivelul alocarii (118,6%) si cel mai mare procent privind platile catre beneficiari (cca. 65%). La polul opus se afla DMI 1.1 Planuri integrate de dezvoltare urbana unde, desi s-a contractat 74,3% din valoarea alocarii, platile catre beneficiari erau sub media programului (10%) din cauza intarzierilor inregistrate in lansarea operatiunii. Dificultati s-au inregistrat si in cazul DMI 4.2 Reabilitarea siturilor industriale poluate unde, din cauza numarului redus al proiectelor, AM POR a propus si CE a aprobat realocarea sumei de 178,35 mil. euro catre alte DMI.

In cazul DMI 5.3 Promovarea potentialului turistic, platile catre beneficiari erau de doar 4,5% din suma contractata din cauza volumului foarte mare de proiecte (peste 300) si al numarului mic de persoane care verificau cererilor de rambursare (3 echipe).

Pentru a largi aria de finantare spre eficienta energetica a fost introdus un nou domeniu, respectiv DMI 1.2. „Sprijin pentru masuri privind eficienta energetic a cladirilor rezidentiale”.

Totodata POR a contribuit la diminuarea efectelor crizei economice prin cresterea numarului locurilor de munca create in cadrul proiectelor implementate. Astfel, daca prin proiectele finalizate s-au creat 1.647 locuri de munca (11% din tinta propusa pentru 2007-2013), prin contractatele de finantare incheiate vor fi create minimum 15.000 locuri de munca (conform proiectelor contractate pana la 30 iunie 2012, se vor realiza 17.694).

Lectii invatate

Din perspectiva autoritatilor de management principalele ”lectii invatate” se refera la necesitatea simplificarii procedurilor de sistem si la externalizarea unor activitati, respectiv la existenta unei strategii de asistenta tehnica realiste si flexibile.

Autoritatile publice locale au reprezentat si vor reprezenta o importanta categorie de beneficiari. Existenta la nivelul acestora a unor Unitati de pregatire si implementare a proiectelor cu o expertiza corespunzatoare este esentiala.

In categoria lectiilor invatate se mai poate include necesitatea dezvoltarii si operationalizarii unui sistem de monitorizare bine definit care sa permita realizarea de prognoze financiare privind utilizarea fondurilor si atingerea indicatorilor programati, precum si coordonarea intre diferitele investitii sustinute din fonduri publice in scopul concentrarii resurselor si maximizarii impactului.

In martie 2011 a fost finalizata si Evaluarea implementarii prioritatilor si proiectelor POR 2007-2013, adresate mediului de afaceri. In urma acesteia, au fost evidentiati urmatorii factori care au influentat absorbtia fondurilor alocate mediului de afaceri:

  • Criza economica a dus si la rezilieri de contracte, retrageri de proiecte, prelungiri de termene, etc.
  • Conditiile specifice regionale au determinat diferente semnificative in ceea ce priveste depunerea proiectelor destinate mediului de afaceri. Cele mai multe proiecte au fost depuse in regiunile cu un grad mai mare de dezvoltare.
  • Lipsa experientei beneficiarilor i-a determinat sa apeleze la consultanti, in special in faza de scriere a proiectului si mai putin in faza de implementare, fapt ce a condus la o serie de dificultati si intarzieri.
  • Asigurarea cu dificultate a cofinantarii proiectelor si a fluxului de numerar a rezultat in rezilieri de contracte sau prelungiri de termene. Accesul la credite pentru cofinantare si asigurarea fluxului de numerar a fost imbunatatit prin HG 606/2010, care ofera posibilitatea gajarii/ipotecarii activelor care fac obiectul proiectului.
  • Durata relativ lunga a procesului de evaluare si selectie, in special pentru primele apeluri de proiecte, a determinat intarzieri in implementare.
  • Cele mai multe proiecte depuse au fost in domeniul serviciilor (cu precadere medicale). Un interes scazut s-a inregistrat in sectorul de productie, care ar fi putut avea un impact regional semnificativ in comparatie cu cel de servicii.

Dintre recomandarile pentru perioada actuala se remarca:
  • realizarea unei analize pentru identificarea nevoilor reale in ceea ce priveste pregatirea de proiecte destinate sustinerii mediului de afaceri regional;
  • reformarea sistemului de evaluare a proiectelor prin asigurarea accesului rapid la evaluatori independenti;
  • responsabilizarea suplimentara a Organismelor Intermediare cu privire la intocmirea contractului de finantare si o mai buna comunicare intre AM si OI;
  • limitarea posibilitatii de prelungire a contractelor de finantare.

Pentru perioada urmatoare de programare, se recomanda:
  • corelarea necesitatilor de investitii in structurile de sprijin pentru afaceri cu nevoile regionale,
  • intensificarea eforturilor de informare a autoritatilor publice locale cu privire la oportunitatile de cooperare cu mediul de afaceri si cu cel academic,
  • mentinerea schemei de ajutor de stat pentru reabilitarea siturilor industriale degradate, dar cu realizarea unei liste de potentiale proiecte precum si utilizarea asistentei tehnice pentru pregatirea proiectelor,
  • inlocuirea schemelor clasice de grant cu scheme de finantare combinate (credit si grant);
  • implicarea mai activa a sistemului bancar in selectarea si finantarea proiectelor adresate mediului de afaceri,
  • proiectele destinate dezvoltarii turismului ar trebui diferentiate pentru cele doua sectoare, public si privat. Cele depuse de autoritati publice locale ar trebui orientate spre investitii de interes public in infrastructura, in timp ce resursele private ar trebui orientate spre proiecte cu valoare adaugata mare in zone de actiune prioritara,
  • proiectee depuse de microintreprinderi - inlocuirea analizei cost-beneficiu cu analiza cost-eficacitate, imbunatatirea Grilei de selectie a proiectelor si eficientizarea procedurilor de comunicare.

In final, se propune ca Planurile de Dezvoltare Regionala sa fie utilizate ca „filtru” in promovarea cu prioritate a unor proiecte de interes regional, care sa aiba consensul Consiliului pentru Dezvoltare Regionala prin aprobarea unor liste regionale de proiecte. Aceste liste de proiecte pot contribui la o mai buna fundamentare a alocarilor regionale si la eliminarea acelor proiecte fara impact local.

Sursa: Ministerul Fondurilor Europene

Vizualizări: 845