„Nu discriminati educatia de baza, sprijiniti transformarea ei! Nu blocati dezvoltarea statului prin proprii sai angajati, fondurile europene nu sunt doar pentru ONG-uri, privati si universitari!”, incepe mesajul adresat de un grup de experti si de manageri de proiecte din sistemul preuniversitar autoritatilor, cu privire la proiectele din fonduri europene.
Acestia acuza interpretarea discretionara si abuziva a articolului 34 din Legea 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice. In apelul lansat autoritatilor, initiatorii explica faptul ca, desi scris initial pentru cointeresarea functionarilor carora nu le este permis sa aiba si un alt contract de munca (in afara functiei de baza) ori a celor care lucreza pe proiecte in timpul legal de lucru, articolul se aplica acum generalizat, pentru toti angajatii bugetari, cu exceptia celor din universitati.
Interpretarea data articolului mentionat limiteaza drastic nivelul de remunerare al persoanelor din mediul preuniversitar si institutiile publice in proiectele din fonduri europene, ceea ce nu face decat sa descurajeze asumarea de responsabilitati si implicarea lor in atragerea si utilizarea acestor bani, atrag atentia initiatorii demersului: „Chiar daca ar munci suplimentar dublu normei de baza, acestia ar putea fi retribuiti doar cu pana la 75% mai mult fata de salariul de baza. In aceste conditii, spre exemplu, personalul administrativ de pe un proiect al carui beneficiar este o universitate, un ONG sau o firma, chiar daca se ocupa de curatenie, poate avea un salariu de cateva ori mai mare decat un cadru didactic dintr-un liceu sau o scoala, implicat direct in activitatile cu grupurile tinta”.
„In ciuda faptului ca avem la indemana fonduri europene, de care am putea beneficia si care ar putea conduce la dezvoltarea si modernizarea statului, masurile legislative ori interpretarea lor gresita au creat o discriminare negativa puternica mai ales la nivelul institutiilor care au responsabilitatea viitorului - cele de educatie din mediul preuniversitar. Sistemul actual are mare nevoie de schimbari. Dar pentru ca aceste schimbari sa aiba loc trebuie sa permitem oamenilor cu initiativa si pricepere sa schimbe lucrurile spre mai bine”, a declarat pentru www.fonduri-structurale.ro unul dintre initiatorii demersului, profesorul Ioan Vlasin.
Acesta a adugat ca „initiativele de la acest nivel sunt oprite de faptul ca, la acest moment, salarizarea expertilor din proiectele acestor institutii este cu mult mai mica decat a celor cu functii similare de la ONG-uri, universitati ori firme. Pentru noi (n.r. cadrele preuniversitare) legea 284 se aplica doar cand ia nu si cand ar trebui sa dea, sa sprijine initiativele si sa incurajeze calitatea”.
Printre solicitarile adresate autoritatilor se numara: