Ești membru? Cont nou / Autentificare
Ştiri

Ce vor autoritatile pentru 2014 - 2020? Simplificare, concentrare si uniformizare

In cadrul atelierului de lucru ”Capacitatea de absorbtie a Romaniei 2014 – 2020. Spre o gestionare mai eficienta a fondurilor structurale” din 15 martie 2013, de la Palatul Parlamentului, specialistii in fonduri europene din cadrul autoritatilor au aratat ca pentru 2014-2020 tind catre simplificare, concentrare si uniformizare.

Schimbarea importanta anuntata de Gabriel Fripu (Director general Directia Generala Programe Europene, MDRAP) se refera la simplificarea documentatiei solicitate la finantare, analiza cost-beneficiu ar putea fi scoasa pentru acele proiecte care in mod real nu necesita o asemenea analiza cum ar fi, de exemplu, reabilitarea unei scoli. Tot pentru perioada urmatoare, dl. Friptu a mentionat ca se are in vedere elaborarea unor proceduri unice pentru toate programele, intarirea parteneriatului la nivel national, implementarea unui mecanism comun de interfata cu beneficiarii si introducerea unor norme de personal in cadrul autoritatilor responsabile de gestionarea fondurilor. Mai mult, “daca in perioada actuala concentrarea tematica arata ca un “shopping list” (...) din 2014 este obligatorie” a mai adaugat Gabriel Friptu. Legat de uniformizare, Carmen Drobota (director AM PODCA) a mentionat ca  “se doreste un set comun de reguli, unitate, iar specificitatea pentru fiecare program sa fie de maxim 20-25%.”

Cei doi reprezentati ai autoritatilor au punctat modul in care actualele programe operationale ar putea fi imbunatatite sau proiectate pentru viitoarea perioada financiara avand in vedere lectiile invatate din 2007-2013.

In ceea ce priveste Programul Operational Regional, dl. Friptu a explicat ca “succesul” programului tine de existenta structurilor regionale (ADR-urile) si de faptul ca principalii beneficiari, autoritatile publice locale s-au dovedit a fi beneficiari exemplari. Astfel, pentru 2014-2020 se va mentine rolul ADR-urilor, se va acorda o mai mare atentie beneficiarului integrandu-l in procesul de elaborare a ghidurilor si procedurilor, iar intregul program destinat dezvoltarii regionale va fi perceput ca un program, nu ca o strategie, asa cum s-a intamplat in perioada actuala.

In conturarea prioritatilor privind capacitatea administrativa se porneste de la faptul ca in prezent proiectele depuse pe PODCA depasesc de 3 ori alocarea financiara: “Poate am fi avut nevoie de inca o alocare pentru a finanta tot ceea ce s-a depus spre finantare.” a afirmat Carmen Drobota (director AM PODCA). Lectiile invatate se refera la „incurajarea proiector dezvoltate in parteneriat, deoarece, desi mai greu de implementat, acestea sunt proiectele care nu au intarzieri in implementare si in rambursare“ a adaugat Carmen Drobota. Avand in vedere experienta 2007-2013, se doreste pe viitor flexibilizarea relatiilor contractuale, mentinerea unei colaborari avantajoase cu beneficiarul si remedierea lipsei de coordonare dintre directiile responsabile cu gestionarea fondurilor.

Descarca prezentarile

Maine, 20 martie 2013, va vom prezenta cum arata un posibil model de arhitectura institutionala pentru 2014-2020 si cum vor bancile sa se implice in gestionarea fondurilor din 2014.

Iustina Sacalus
www.fonduri-structurale.ro

Vizualizări: 178