Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Și munciți, și cu banii luați

…Sau despre cum se trasează prin legea salarizării harta competenței și a complexității activităților cu fonduri europene

Toată lumea știe: regulamentele europene includ organismele intermediare în sistemul de implementare a fondurilor structurale și de investiții. Așadar, oamenii din aceste structuri regionale (majoritatea acestora fiind răspândite prin țară) preiau parte din funcțiile autorităților de management. Asta înseamnă că OIR-urile, umăr-la-umăr cu AM-urile, prestează cu bune și cu rele în procesul de absorbție cantitativă și calitativă, făcând parte – cel puțin la nivel funcțional – din structura ministerelor. Și dacă oamenii din structurile regionale fac lucruri la fel de importante ca cei din ministere, mă întreb de ce proiectul de lege a salarizării aflat în dezbatere în Parlament în aceste zile îi nedreptățește pe aceștia, abrogând articolul care le aliniase din 1 ianuarie 2015 salariile cu cele ale funcționarilor din ministere? Oare cei din organismele intermediare fac muuult mai puține decât ceilalți? Sau desfășoară activități cu un nivel de complexitate mult mai mic? Nu știu și nici nu e relevant să facem acum comparații între central și local sau între instituții. Comparația trebuie făcută doar între oameni și modul în care ei performează pe funcția publică…dar în niciun caz între instituții.

Complexitatea și competența nu s-au născut la București și în niciun caz în sediul ministerelor. Competența există la toate nivelurile, central sau local la fel de bine cum și incompetența își găsește mușterii bine distribuiți geografic.

Sunt în povestea gestionării fondurilor europene de ceva vreme. Cunosc foarte bine oamenii din autoritățile cu rol în absorbție, sunt diverși atitudinal ca noi toți. Am dialogat cu ofițeri acri, supportive sau abuzivi, am trăit interpretări diferite pe aceleași spețe, la un moment m-a acuzat un ofițer de monitorizare dintr-un OIR că vreau să fac calitate pe bani europeni, cum la fel de bine am făcut potecă în asfalt în 2015 pentru că cei din Ministerul Fondurilor Europene uitaseră să facă o plată pe un proiect la final de decembrie și experimentasem nopți perpelite că vom ieși din eligibilitate. Am întâlnit multă competență în sistem de-a lungul ultimilor ani, dar și mult-prea-multă incompetență.

Conform legii aflate în dezbatere, salariile funcționarilor publici din (anumite) organisme intermediare care lucrează cu fondurile europene vor scădea semnificativ în raport cu alți funcționari care fac aceleași lucruri.

Ieri d-na ministru Olguța Vasilescu declara că anvelopa salarială a fost atinsă și nu mai acceptă creșteri salariale. Mai pe seară am aflat că totuși se mai acordă sporuri de 15% pentru complexitate dacă e vorba despre un organism intermediar dintr-un minister. Deci se poate.

Anii 2015 și 2016 au fost tare grei dpdv al volumului de muncă. Mai toate instituțiile implicate în gestionarea fondurilor europene în România au muncit pe brânci dimineață-seară-noapte-dimineață și tot așa. E drept că și beneficiarii au făcut la fel.

Așa cum arată acum, traseul păcălelii are următoarele repere:

  • 1 ianuarie 2015 – cresc salariile celor din OIR-uri,
  • 2015, 2016, 2017 – muncă, misiune de audit, muncă, misiune de audit, muncă, misiuni de audit, audit, muncă, muncă etc. (închiderea PO – un adevărat calvar, efort sisific). Dar ne mândrim cu absorbția, nu? Peste 90% pentru perioada 2007-2013. Activitățile aferente închiderii și pregătirii aplicației finale de plată au implicat toate OIR-urile și asta a însemnat alte câteva sute de ore de muncă pentru finalizarea verificărilor pe linie de nereguli și închiderea din punct de vedere financiar a proiectelor.
  • mai 2017 – salariul…la loc comanda!

Câteva date spre exemplificare (dintr-un OIR parte a sistemului de implementare):

  • În medie, în perioada 2014-2016, un funcționar din OIR a avut în gestiune, în total, aproximativ 20 de proiecte,
  • Încărcarea unui OIR, la număr de proiecte, a fost de circa 100 proiecte gestionate,
  • În 2015, la nivelul unui singur OIR, au fost procesate peste 1.500 cereri (prefinanțare, plată, rambursare),
  • În 2015, au mai fost realizate reverificări asupra proiectelor, un singur OIR realizând, în paralel cu celelalte activități, reverificarea a peste aproximativ 5-6000 CV-uri și 2-3000 proceduri de achiziție publică.
  • Fiecare OIR a fost auditat în medie de 4 ori, pe parcursul unui an calendaristic.

În final, o atenționare: O implementare de calitate a fondurilor europene presupune oameni de calitate, cu experiență, cu capacitate și, mai ales, motivați în toate instituțiile responsabile. Adică și în OIR-uri.

Iar în final-final, o sugestie pentru legislatori: În 2007-2013, salariile personalului din OI-uri au fost decontate prin proiectele de asistență tehnică, fără să încarce prea tare bugetul de stat și contribuind, totodată, la absorbția fondurilor. De ce nu s-ar putea și acum?

Despre efectele negative la care să ne așteptăm urmare a aplicării noii grile de salarizare la nivelul OI-urilor puteți citi aici.

Dragoș Jaliu

7 thoughts on “Și munciți, și cu banii luați

  1. va salut ! lucrez cu fondurile europene de peste 12 ani ! personal cunosc in amanunt si la concret cam ce misca pe principalele programe , in adevar au si angajatii munca lor si stresul , dar si la ce REZULTATE AU AVUT SI VOM AVEA, IN 15 ANI eu cred ar trebui DATI AFARA TOTI si pusi altii ! altfel repetam reteta unui dezastru !
    AFARA TOTI INCOMPETENTII !

    • Stiu ca v-ar placea sa implementati proiecte fara control riguros! Deocamdata, Autoritatea de Audit a demonstrat ca beneficiarii nu pot beneficia de relaxare din punct de vedere al controalelor. S-au incercat multe porcarii. Nu dati vina pe institutiile care monitorizeaza. Ele doar aplica reguli si regulamente. Poate se va intampla acest lucru in noua perioada de programare. Nu va mai bateti joc de institutiile statului minimizand rolul lor. Ele ar trebui sa fie puternice si echidistante. Dar sincer, vad ca nici acum nu sunt tratate cu respect.

  2. Buna ziua,
    foarte pertinent articolul . si noi am intalnit in cei 14 ani de elaborare si implementare a proiectelor cu finantare externa pe mai multe programe de finantare , am intalnit multi oameni cu O Mare , dedicati si seriosi cu dorinta reala de a sprijini beneficiarul in implementarea corecta a proiectelor , care comunicau cu beneficiarii la depunerea rapoartelor tehnice si financiare atunci cand se constatatu anumite erori umane inainte sa se dea Bun de plata ” ex. OIR NV : Jos palaria !!!!
    insa am intalnit si persoane rauvoitoare , rautacioase cu sila pentru munca de monitorizare care repezeau beneficiarii se plangeau si reprosau beneficiarilor ca au incarcare mare de proiecte care TAIAU CHELTUIELI fara sa ceara nici o clarificare CNDIPT OIPOSDRU !!!!

    dar ce am intalnit la AFIR /OJFIR MM nu cred ca se poate scrie in cuvinte : TOTALA Bataie de joc fata de munca beneficiarilor , care doresc sa schimbe in bine satul romanesc !!!
    : EX .Proiectele noastre Mas. 16.4 si 16. 4 a , sunt respinse pentru motivul ca nu am depus anumite documente la incarcarea proiectului desi aceste documente nu erau cuprinse in Ghidul de finantare , evaluatorii nu solicita clarificari desi procedura o impune, fac interpretari personale si in afara ghidului de finantare specific. Am depus contestatie la raportul de evaluare la ni s-a comunicat ( scrie de altfel si in procedura de solutionare a contestatiilor PNDR ) ca, contestatia va fi solutionata de catre alti membri decat cei care au verificat initial cererea de finantare . primim raspunsul la Contestatie : Contestatie RESPINSA iar cand citim continutul : SURPRIZA: CUVANT CU CUVANT luate din observatiile facute de evaluatorii initiali!!!!
    Va intreb merita atunci acest tip de functionarii sa primeasca marire de salariu ? Nu !!! ci dati afara IMEDIAT si adusi oameni competenti si responsabili care inteleg ca sunt pionii principali in absorbtia fondurilor si implicit dezvoltarea Romaniei !!!

  3. Buna ziua, foarte bine punctat. Sunteti printre putinii care inteleg si munca de la scrierea si implementarea proiectelor de la nivel local. Am fost in echipa din 2015, printre castigatorii premiilor galei fondurilor structurale si am vizitat Comisia Europeana impreuna.Va salut pe dvs. si toti colegii dvs. Cu stima, Monica Munteanu.

  4. Cum credeti ca pot fi plătiti cei competenti di OI daca cei incompetenti nu dau banii inapoi si nu platesc prejudicii pentru incompetenta lor?
    De ce nu-i dati in vileag cu nume și prenumi pe cei incompetenti dar va plângeti de ei? Daca ei sunt etalonul vostru pentru a cere bani mai multi decat ei nu inseamna ca va evaluati competenta pe prostia si incompetenta celorlalti?
    Dar de plata celor care au lucrat la beneficiarul proiectelor structurale de ce nu semnalati fraude?
    Aceste fraude nu inseamna si prejudiul catre bugetul de stat din care voi ce va considerati competenti nu puteti intelege ca salariiie pot fi marite si din corectarea acetor fraude cu fonduri europene?
    De ex un ofiter de control referitor la POSCCE trimite un raspuns de genul rapoartele de activitate semnate de execuanti in proiect a fost gresit, numarul de ore s-a corectat ulterior de directorul de proiect. Nr de ore corectat astfel fiind mult mai mic cu motivarea respectivului ofiter anume citez:”.. s-a modificat intre timp ghidul proiectului si rapoartele de activitate au putut fi semnate doar de directorul de proiect.”
    De asemenea ca sa fie mai usor de acoperit neplata salariului subsemnatului ca executant in proiect ofiterul de control Organismului Intermediar afirma ca am fost platit pe salariul de baza in conditiile in care in fapt nici salariul de baza nu m-i s-a platit dar el nu stie asta pentru ca nu face obiectul plângerii mele catre ministerul fondurilor europene, care minister a trimis la OI aferent sa rezolve plângere…!!!?? Sigur ca am contestat….

  5. Buna ziua,
    Sunt total de acord ca oamenii din acest sistem sa fie bine platiti si raspalati pentru munca pe care o fac dar sa fie si responsabil de greselile imense pe care le fac! Compania noastra este somata sa restituie banii cheltuiti pe una din liniile bugetare ale unui proiect POSDRU cu penalitati pe 4 ani pentru ca acesti ‘minunati” functionari au gresit Ghidurile de finantare si implicit Contarctele de finantare. Si-au dat seama de gresala dupa 4 ani de la incheierea proiectului si acum au pretentia sa suportam noi beneficiarii care ne-am respectat conditiile contractuale!!! E normal ce se intampla? Ordinul ministrului prin care a fost aprobata respectiva linie bugetara e valabil si astazi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *