Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Start-up Nation – „conform cu fotocopia”

Vă spun de la bun început că știu ce o să gândiți o parte dintre voi: „Aaa….Iar Start-up Nation??”. Vă dau dreptate… Și eu aș vrea să scriu despre altceva. Sincer vă spun. Dar, până una alta, am intrat cu toții în această „horă antreprenorială națională”, așa că nu ne mai rămâne decât să jucăm.

Acestea fiind spuse, să trecem la povestit. Zilele trecute, comisarul pentru politica regională, Corina Crețu, declara la evenimentul de lansare a ediției de anul acesta a caravanei fondurilor structurale „Succesul e…MOLIPSITOR!” un lucru care mi-a mers direct la inimă: „Înțeleg foarte bine că banul european trebuie controlat […] dar nu cred că putem porni de la bun început cu o totală neîncredere, suspiciune de fraudă în fața beneficiarului”. Un mesaj constructiv și de încurajare. M-a cuprins atunci un val luminos de speranță, gândindu-mă că sigur acesta va ajunge (dacă n-a ajuns, chiar, deja!) și la urechile autorităților române. Mesajul doamnei Crețu trebuie citit într-o cheie mai largă care vizează și programele guvernamentale finanțate parțial din bugetul de stat, parțial din fonduri europene (cum e cazul Start-up Nation).

Ieri am citit (din nou și cu atenție mai mare decât în ziua apariției) normele Start-up Nation, iar valul luminos de speranță s-a transformat rapid mai degrabă într-o flăcăruie abia pâlpâindă.

Oare ce imagine proiectează ministerul cu privire la beneficiarii programului când simpla prezentare de către aceștia a unor copii după documentele cheltuielilor nu este suficientă, ei fiind obligați să trimită și facturile în original pentru ca ofițerii să verifice „conformitatea fotocopiilor” înainte de a da ok-ul pe deconturi? Și uite așa, într-o escaladă a absurdului, originalul trimis ca să demonstreze conformitatea copiei va trebui la rându-i validat printr-o altă fotocopie care, nu-i așa, va trebui depusă de mânuță cu originalul aferent. O altă variantă ar fi ca toți beneficiarii Start-Up Nation să își facă un nou model de ștampilă „conform cu fotocopia” care va fi aplicată birocratic pe original.

Revenind la esența acestui articol. Să vă spun ceva despre încredere, domni și doamne Finanțator: E o „stradă cu dublu sens”! Eu mă întreb așa: dacă Finanțatorul nu are încredere în beneficiari că aceștia îi vor trimite copii „corecte” după facturi, de ce ar avea încredere beneficiarii că dosarele lor cu facturi ÎN ORIGINAL!!! nu se vor pierde în mormanele de dosare și hârtii care se găsesc în birourile funcționărești?

Iar dacă tot soliciți beneficiarilor să-ți aducă facturile în original, de ce nu le certifici chiar tu, Finanțator, „conform cu originalul”? Că tot faci muncă de Sisif verificând conținutul fiecărei copii în raport cu originalul…

Așa, ca de final, o să mai las aici încă o întrebare: „Dacă nu aveți încredere în beneficiari nici că vă vor transmite copii adevărate după facturi, ei de ce ar avea încredere că vă veți respecta obligațiile asumate în calitate de Finanțator?” Nu, nu vă grăbiți cu un răspuns. E retorică.

***

Normele Start-up Nation publicate pe 5 mai 2017 spun așa la pagina 12:

n) pentru cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale – contractul de prestări servicii cu furnizorul de servicii de formare și dovada autorizării acestuia, factură fiscală, în original și copie certificată, copie certificată după diploma de absolvire,

o) pentru consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul programului și implementarea proiectului – contractul de prestări servicii cu furnizorul de servicii de consultanță, […] factură fiscală, în original și copie certificată, proces-verbal privind execuția contractului de consultanță.

[…]

(2) Întreaga documentație va fi depusă în 2 exemplare: 1 original și 1 fotocopie certificată.

[…]

(4) Documentele originale vor fi restituite beneficiarilor după verificarea conformității fotocopiilor, prin ridicarea lor de către operatorii economici de la sediul OTIMMC.

Cristina Pojoga

12 thoughts on “Start-up Nation – „conform cu fotocopia”

  1. Este procedura standard de la programele guvernamentale. De ce va mirați abia acum?
    În anii trecuți asa am lucrat!

    • Nici un OI sau AM nu cere documente in original.
      Din punct de vedere legal factura se pastreaza in original in contabilitate. In cazul unui control absenta unei facturi originale se sanctioneaza cu amenda.
      Ma indoiesc ca OTIMMC va da document justificativ pentru fiecare factura transmisa.

  2. Ati surprins bine, dar este numai una – din pacate ! – dintre absurditatile si, mai ales, abuzurile manifestate in cadrul documentatiilor necesare proiectelor de finantare din bani europeni sau guvernamentali.
    Dupa un lung si nefericit istoric de “absorbtie” a fondurilor europene, in pofida numeroaselor asigurari ca se depun toate eforturile pentru realizarea acesteia, avem senzatia, dublata chiar de certitudine, de faptul ca abuzurile in evaluarea proiectelor continua fara retineri si fara discernamant (s-ar putea scrie romane intregi despre acestea !).
    Se pare ca vom fi permanent tributarii unei lipse de profesionalism a autoritatilor (mod de concepere proceduri, aplicare a lor) si a unor idei preconcepute despre investitiile beneficiarilor (cu predilectie din domeniul privat, gen “iau oricum destui bani…”).
    Chiar mai credem ca necesitatea stringenta a fondurilor nerambursabile a invins ?

  3. Birocratia si pregatirea precara a celor ce administreaza programele ne-au adus in situatia de a ajunge la jumatatea perioadei de programare 2014-2020 cu grad de absorbtie aproape de zero. 50% este un vis prea indepartat!

  4. Se pot pierde originalele…Vine fiscul si nu-ti considera deductibile cheltuielile respective sau mai rau. Dar cireasa de pe tort la acest program o constituie modul in care se fac platile. Cica nu trebuie sa ai bani proprii… trebuie sa iei credit. Sperante naruite.

  5. La conferinta FE un nou inceput, TOTI vorbitorii (Corina Cretu, Rovana Plumb, Teodorovici,…) au vorbit despre necesitatea de-birocratizarii. De ce oare nu este suficient sa se deconteze pe baza unui borderou de plati? (si documentele originala sa ramina la beneficiar, desigur; in extremis ar putea fi suficiente fotocopii electronice, desi…!!!)

  6. Cred ca ne-am putea intrece in absurditati intalnite, …….eu am intalnit situatia in care la documente justificative mi s-a cerut sa prezint procese verbale de punere in functiune la fanioane care marcau un traseu si plase de protectie,……. si nu erau fanioane care fluturau automat.

  7. Tare ne place să mai fim cârcotași. Domnilor e vorba că statul România finanțează cu 100% o afacere nouă până la 200 000 lei cu sau fără TVA fără să cheltui din banii tăi inițial ci doar să prezinți o factură. Da. Te deplasezi la agenția regională, se verifică factura originală și se returnează. S-a mai făcut așa. Care-i problema? Ia să vedem Germania sau Franța ajută astfel o firmă nouă? Până la urmă trebuie să știți că există suficienți nebuni (eu cunosc personal) care se gândesc doar să beneficieze de bani fără să gândească la ceva.

  8. Eu as face 3-4 facturi originale. 1 pt beneficiar, 1 la contabilitate si 2 sau mai multe pentru OTIMMC (sa fie rezerve daca se pierd :))

  9. De cand exista Fondurile structurale in Romania, niciodata nu s-au cerut facturi in original.
    Asa cum a surprins cineva mai sus, conform Legii contabilitatii este ilegal.
    De aceea, in celelalte programe se cere copie conform cu originalul, in format electronic. Verificarea corectitudinii trebuie realizata de cei care monitorizeaza programul, in vizitele de monitorizare.

Leave a Reply to Mark Valentin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *