Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

OIR pe piata transferurilor

Cand o echipa nu joaca tocmai bine, se intampla adesea o schimbare a antrenorilor. La noi antrenorii au fost schimbati in noiembrie anul trecut cu tot staff-ul tehnic si managerul de club prin instalarea, in contextul Colectiv, a unui nou Guvern. Fiecare sectie sportiva (ca sa continui metafora) a primit un nou ministru, antrenor al domeniului, cu atuurile certe sau prezumate ale know-how-ului tehnocrat.

Dupa preluarea echipei si o scurta perioada de acomodare cu atmosfera din club, fiecare manager a inceput sa lucreze la planul de masuri pentru a genera doritele rezultate mai bune .

Intrebarile firesti care se pun in astfel de momente sunt: ce jucatori am, pe cine sa pastrez, pe cine sa transfer, pe ce post sa il folosesc?

In clubul fondurilor europene, vedetele acestei perioade de transferuri au devenit OIR-urile POSDRU/POCU. De cateva zile s-a generat si pe surse, si printre suporteri, si in club o efervescenta legata de unde ar trebui sa fie asezati acesti jucatori pentru a-si imbunatati performanta in teren.

Din informatiile primite de noi la „Gazeta Sp..Fondurilor” 🙂 de la diversii cititori, situatia se prezinta astfel:

Clubul actual, Ministerul Muncii, doreste sa cedeze aceste structuri initiind in acest sens chiar un proiect de ordonanta de urgenta aflat pe circuitele interne pentru „aprobarea unor masuri de eficientizare a sistemului de gestionare a instrumentelor structurale”. Cum se intampla in cazul transferurilor jucatorilor cu adevarat importanti – iar OIR-urile sunt, fara doar si poate, in acesta categorie – exista, pana la acest moment, cel putin doua manifestari active de interes al preluarii: MDRAP prin ADR-uri (draftul de OUG de la Ministerul Muncii sugerand deunazi aceasta destinatie) si MFE. Adica implementarea POCU s-ar transfera fie la regional – implant in ADR-uri – fie la fonduri europene – de presupus cu autonomie, dar si coordonare ceva mai mare in joc.

Privind din perspectiva suporterilor, a beneficiarilor POSDRU si, in viitor, POCU, aceasta modificare a status-quo–ului din sistem este una de maxim interes pentru deja „bine inceputul” interval de programare 2014-2020.

Analizand performanta si privind retrospectiv este greu sa fie trecuta exclusiv in carca jocului OIR-urilor pozitia proasta in clasament, respectiv implementarea atat de sincopata a POSDRU. Povestile fabuloase adunate in acesti ani, asupra carora vom reveni punctual, ne arata niste OIR-uri si talentate si capricioase, impinse insa, in multe dintre situatii in off-side de instructiuni si ghiduri neclare sau contradictorii care au generat un evantai de pareri complet diferite pe spete similare.

Una din legile lui Murphy spune ca „progresul nu consta in inlocuirea unei teorii proaste cu una buna, ci cu una la fel de proasta dar formulata mai subtil.”

Transferul, repozitionarea OIR, este o solutie pentru care in prezent pare sa existe si vointa politica, dar pentru a nu fi una proasta, ci una chiar eficienta este necesara un pic de consultare reala. Incercam, ca stat, de ani buni sa dezvoltam aceste mecanisme ale consultarilor reale si, in putinele ocazii unde s-a reusit, rezultatele au fost pe masura.

Sunt cateva elemente asupra carora ar trebui cumpanit pe indelete, punand la aceeasi masa si AM-ul, si OIR-urile, si Ministerul Finantelor, si Guvernul, si Beneficiarii si analizat, in mod real, impactul fiecareia dintre alternative. Mentiunile aproape exclusive de „nu este cazul” la sectiunile de impact din circulatul draft de OUG nu sunt de natura sa dea credibilitate demersului in niciun fel.

Printre elementele care ar trebui avute in vedere si pentru care ar trebui identificate solutii coerente sunt:

–        Subordonarea multipla

Inca din 2007, cand s-a demarat in structura evantai cu fiecare AM/OIR la ministerul de resort, a devenit vizibila dificultatea coordonarii armonice a acestei structuri multicefale. In timp s-au facut pasi spre necesara centralizare aparand pe parcurs si asteptatul minister al fondurilor. In cazul OIR-urilor decizia firesca ar trebui sa vizeze o cat mai integrata si directa linie ierarhica. Intrebat de www.fonduri-structurale.ro asupra acestei chestiuni domnul Ciprian Necula, Secretar de Stat in cadrul MFE, a precizat neechivoc: „Noi am dori sa preluam aceste OIR-uri, cum, de altfel, este si normal.

–        Oportunitatea temporala

Traim accelerat sub stindardul lui „Acum”, dar raspunsul la intrebarea „Cand?” sau, mai precis, „De cand?” nu este nici el unul simplu pentru ca, in prezent, sunt inca mii de proiecte vechi POSDRU in etape de depunere si solutionare a cererilor de rambursare finale, solutionare a cererilor de rambursare intermediare, contestatii sau concilieri. O noua busculada de acte aditionale pentru „alinierea documentelor” nu este un lucru de dorit, iar impactul pe acest plan al transferului trebuie avut in vedere pentru a nu deveni ulterior o surpriza. O temporizare de cateva saptamani (cat ar rezulta din analiza si consultari) ar putea face probabil o diferenta majora.

–        Personalul

Aici sunt doua planuri:

  1. In cadrul OIR-urilor personalul este compus majoritar din functionari publici ceea ce circumscrie aceste structuri in sfera institutiilor publice. Implantul eventual al acestor institutii in structura ADR-urilor, care sunt ONG-uri de utilitate publica, presupune o analiza complexa si o serie de decizii subsecvente importante si sensibile.
  2. Performanta individuala a personalului din OIR–uri: Aici imaginea difera fundamental in functie de perechea de galosi din care faci fotografia. Primind puncte de vedere si de la spectatori, si de la jucatori impresia este ca ultimii trei-patru ani au transformat viata in OIR-uri intr-un film cu trupe de partizani pe linia frontului, cu eroi, agenti dubli, sabotaje si oameni cu misiuni pe mai multe fronturi. O parte din absorbtia ratata este imputabila unor oameni cu nume si prenume de aici, dar si o parte din absorbtia realizata, din succesul ultimilor ani, atat cat a fost, se datoreaza unor oameni cu nume si prenume tot de aici…„Binele este discret, raul este spectaculos” este o butada foarte potrivita si in cazul OIR.

In cadrul necesarei analize, un raspuns cautat este tocmai cel legat de cum se poate dezvolta si un mecanism functional de inlocuire a acelor persoane care sunt nepotrivite structural cu atat de importantele pozitii in care functioneaza. Simplul examen pe post ce ar putea eventual urma unui transfer institutional s-ar putea sa nu fie de ajuns. Aceasta este insa o alta poveste.

Se anunta un campionat lung. Va vom tine la curent!

7 thoughts on “OIR pe piata transferurilor

  1. cel mai bine ar fi sa desfinteze ministerele de linie, in special trebuie scos din schema cel al educatiei. a fost o frana permanenta in implementarea proiectelor posdru. subordonarea trebuie la mfe.

  2. OIR sunt furnicile din regiuni
    AM-urile sunt capusele.
    Salariile sunt inverse si mai sunt manageri publici care fac aceeasi munca ca si consilierii dar au salarii duble.
    Acum 7 ani ADR era profesor, acum OIR-urile au invatat si pot ele sa dea lectii,
    Pacat ca vor se le desfiinteze tocmai cand treaba a inceput sa mearga

  3. Nu o sa se intample nimic…
    Sau daca se intampla ceva va fi tot o solutie proasta.
    Din experienta de ani de zile in cadrul proiectelor am observat ca cei buni(ofiteri, directori, etc) pleaca singuri sau conditionati.
    Neintegrarea lor intr-un sistem comandat politic este un impediment.
    Cum poti manevra tot daca cei implicati au coloana vertebrala?
    Cum spunea si fostul director Dragos Iorga al AMPOSDRU care dorea sa preia OIMECS, oi-ul cu cele mai multe probleme, nu s-a dorit de catre MECS si Consiliul Rectorilor(probabil pentru ca un om numit de tine este controlabil!n.a.)
    Asa ca in cel de-al 3lea an al alocarii 2014-2020 avem si noi 0 proiecte in derulare(exceptand PNDRU-ul care cu bune cu rele tot a facut ceva).
    Previziunea sumbra este ca noua alocare va fi si mai slab gestionata.
    In toate proiectele se solicita promovarea lectiilor invatate. Dar ce te faci daca la lectia 2007-2013 ai ramas repetent?

  4. Intrebari:
    1. De ce nu s-a materializat transferul OIPOSDRU la Ministerul Fondurilor?
    2. De ce nu se desfiinteaza Ministerul Fondurilor, intrucat se pare ca au ratat obiectivul infiintarii sale?
    3. De ce sa transfere OIPOSDRU la ADR, absorbtia de fonduri pe POR e mai mica decat cea pe POSDRU?
    4. De ce nu s-a finalizat pana in 2016 aranjamentul institutional pentru implementarea POCU 2014 – 2020?
    5. Cand se vor lansa licitatiile pe POCU 2014 – 2020?
    6. Cine e responsabil cu amanarea utilizarii fondurilor din FSE pentru perioada 2014 – 2020?

    si ar mai fi si altele…

Leave a Reply to basil Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *