Ești membru? Cont nou / Autentificare
Blog

Plusuri si minusuri

Sa incepem cu plusurile: In primul rand kilogramele acumulate de sarbatori. Apoi petrecerile tematice pre si post -“sfarsitul lumii”.  Apoi cateva zile de odihna si de incarcat bateriile avand ca rezultat forte proaspete si minte odihnita. Din pacate, unii dintre noi au mintea odihnita tot timpul. In special aceia care ne fac viata grea, provocand minusurile la care ne uitam cu ingrijorare si in acest an. Un mare minus il reprezinta absorbtia si timpul ramas in care mai putem face ceva cu banii din perioada financiara curenta. Dam “(re)start absorbtiei fondurilor europene”, cu un deadline foarte strans. Avem in plus multe pietre de moara legate de glezne care actioneaza ca un mare minus: ne incetinesc si mai mult ritmul.

Ca la fiecare inceput de an, un MUST HAVE al discursurilor politice este stadiul absorbtiei fondurilor europene.  Politicienii, cu mic cu mare, tin mortis sa introduca in discursurile lor fraza “atragerea de fonduri europene este o prioritate” si de la un Prim Ministru la altul se incerca repararea greselilor facute de predecesor. Evident, jocurile politice au afectat si ritmul in care fondurile europene sunt atrase pentru ca activitatea de a vorbi despre subiect si de a propune tinte marete de la un an la altul nu este eligibila, din pacate, pe niciuna dintre liniile de finantare. Daca ar fi fost, eram campionii europeni ai absorbtiei!

2012 trebuia sa fie anul cu cea mai mare rata de absorbtie, cu proiecte de succes, cu beneficiari fericiti. A fost, de fapt, un an al blocajelor, un an in care au iesit la iveala toate neregulile din sistem si care NU, NU mai pot fi bagate sub pres, ci trebuie corectate, sanctionate. Sa trecem in revista minusurile lui 2012. Sa incepem cu vedeta POSDRU, adica: Programul Operational SUSPENDAT Dezvoltarea Resurselor Umane. AM-ul si-a facut bagajelul si s-a mutat pe furis intr-un nou sediu. Ma gandesc ca au ales o locatie(b-dul Carol) generoasa stradal tinand cont numarul mare de beneficiari nemultumiti care doresc sa picheteze sediul AM. Intre timp Comisia anunta o noua sesiune de Audit in perioada urmatoare dupa care putem spera la o deblocare. Previziuni 2013 pentru POSDRU? Comisia Europeana, prin vocea lui Lazslo Andor, comisar pentru ocupare, forta de munca si afaceri sociale, ne incurajeaza: daca progresele (considerate a fi “multumitoare”) reiesite din discutiile cu oficialii romani sunt confirmate si de misiunea de audit, platile pentru program ar urma sa intre in normal, cel mai probabil, luna viitoare.

Programul Operational Regional a fost blocat. Acum este in curs de deblocare, optimistii sustinand ca din moment in moment se va debloca avand in vedere ca s-au facut demersurile necesare la nivelul autoritatilor romane, iar acum totul depinde de rapiditatea reprezentantilor Comisiei in evaluarea rapoartelor.

Programul Operational Sectorial Mediu a fost blocat. A fost deblocat in ajun de Craciun si, aparent, nu mai prezinta niciun risc.

Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice a devenit spre sfarsit de an “oaia neagra” a fondurilor europene, iar singura “certitudine” in legatura cu acesta este ca deblocarea se va face cumva in etape, undeva in cursul anului 2013. Intre timp, OI-ul pentru IMM a fost desfiintat, iar atributiile sale mutate catre ADR-uri. Incet-incet ne regionalizam.

Programul Operational Sectorial Transport a intrat si el in vizorul Comisiei Europene si e mai degraba in stand-by pana undeva in primul trimestru al acestui an. Are in 2012 o suma totala dezangajata de 230 de milioane de euro, castigand astfel pozitia de fruntas la dezangajare.

Comisia ne-a dat ultimatum: pana pe 13 februarie trebuie sa-i convingem ca POR, POSCCE si POS Transport au suficiente plusuri cat sa nu le articuleze cu SUSPENDAREA.

PODCA si POAT sunt “plusurile anului” si impreuna cu POR si POSDRU au risc de dezangajare zero pe 2012.

Daca sfarsitul lumii nu s-a infaptuit, macar ne indreptam catre un final sigur al perioadei financiare 2007-2013

 Prin prisma rezultatelor de pana acum, anii de final ai perioadei de implementare 2007- 2013 se anunta cu potential “apocaliptic”. Romania a intrat la “Judecata de Apoi” a Comisiei Europene si, intr-un fel sau altul, oficialii europeni ne dau ce meritam si cat putem duce. Situatia nu se prezinta deloc roz iar balanta inclina – cel putin pana acum – intr-o singura parte, cea a minusurilor.

Pornim greu in noul an pentru ca am calcat stramb de prea multe ori, iar inainte de a ajunge la un nivel de absorbtie rezonabil trebuie sa destepenim intreaga masinarie al carui motor ne tot pune in dificultate: huruie, se ineaca si ne lasa in drum cand ne e lumea mai draga.

Sa ne uitam totusi la plusurile noului an fara a cadea in propria admiratie. Avem asa: stabilitate politicaproiecte faine in implementare, beneficiari inca optimisti care si-au pastrat bruma de speranta si care (inca) nu au sucombat, chiar daca autoritatile sunt adormite si surde la apelurile lor disperate. Beneficiarii sunt cel mai mare plus al nostru si ar trebui sa ii tratam cum se cuvine:cu respect, consideratie si grija. Acestea sunt valorile care ar trebui sa stea la baza configurarii sistemului pentru 2014-2020.

 

4 thoughts on “Plusuri si minusuri

  1. M-am saturat de discutia pe marginea fondurilor structurale. De ce? pentru ca nimeni nu merge la radacina raului. Am condus primul UIL din Timisoara si am implementat primul proiect PHARE PAEM din Timisoara. De atunci am elaborat si implementat zeci de proiecte pentru IMMuri, ONGuri, administratie publica. Am crezut ca birocratia din programele de preaderare sunt stufoase si birocratice. Imi retrag aceste afirmatii pentru ca ce a facut Romania cu programele din fonduri structurale este o TICALOSIE!!!! Birocratie? Dezastru si dezorganizare. Cum poti elabora corect si imlementa in bune conditii un proiect daca NU stii REGULILE JOCULUI, daca nu ai un manual de implementare care sa NU se mai modifice in timpul “jocului”? Cum sa implementezi corect un proiect daca apar instructiuni in timpul derulari” proiectului (uneori chiar in luna a 12-a de implementare, cand nu mai poti repara NIMIC).? Exista OIMuri care ii trateaza pe beneficiari ca pe niste DUSMANI si infractori, raportarile sunt absurde in ceea ce cer. Unele cerinte incalca regulile euroipene numai din exces de zel si dorinta de a te acoperi cu hartii si a nu avea responsabilitati la nivelele de control. Si o problema grava – auditorii romani sunt vinovati de foarte multe ori de intreruperea programelor – cel putin pe POSDRU, din cate stiu eu nu e nu numai vina beneficiarilor, ci si a auditorilor. Cred ca singura solutie este reformarea completa a viziunii asupra modului de a conduce si controla absorbtia. Cred ca cei care raspund de fonduri europene sa faca un pic de reciclare in Polonia. Nu cred ca un beneficiar polonez de fonduri europene taie hectare de paduri pentru hartia pe care isi scrie raportul. In al doilea rand ar trebui sa se faca curatenie generala in retelele CONSULTAN (de obicei are macar o persoana provenita dintr-un anume minister) si oameni din ministere, sa se responsabilizeze consultantii si sa fie obligati prin ghid ca daca elaboreaza un proiect sa asiste si implementarea. DE ce? pentru ca sunt multi consultanti care elaboreaza proiecte fantasmagorice, castiga, isi iau banii si se cara, iar beneficiarii se trezesc ca “frumusetea de proiect” este nerealizabil. Ca sa avem succes in absorbtie trebuie sa debirocratizam sistemul, sa responsabilizam consultantii si sa eliminam coruptia (eliminarea retelelor “consultant-minister)! Profesionalizarea OIMurilor ar mai fi o conditie!

  2. Ana, multumim pentru sesizare. Greseli se mai strecoara (vezi “mu”), insa ne intereseaza si opinii/comentarii legate de tema si continut.

    Iustina

Leave a Reply to Maia Blaj Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *